Modern telefoneren
Onafhankelijk telefoneren
Betrouwbaar telefoneren
Compleet telefoneren
  - Telefoongidsvermelding
  - Belgegevens online
  - Driegesprek
  - Eenmalig Anoniem bellen
  - Permanent Anoniem bellen
  - Wisselgesprek
  - Anonieme Beller Blokkeren
  - Laatste oproep terugbellen
  - Toets bij bezet
  - Nummerherkenning
  - Nummerweergave
  - Nummerblokkering
   
Meteen telefoneren
Veel gestelde vragen
   
 

  Veel gestelde vragen
   
1. Wat heb ik nodig om met Optibel te kunnen bellen?
2. Wat kan ik besparen met Optibel?
3. Ik heb aanbiedingen gezien die gratis bellen beloven. Kan dat ook?
4. Hoe zit het met de belkwaliteit van Optibel?
5. Kan ik mijn huidige telefoonnummer houden?
6. Kan ik mijn huidige KPN-telefoonaansluiting nu opzeggen?
7. Kan ik mijn huidige telefoontoestellen behouden?
8. Moet ik bij Optibel ook verplicht Internet (ADSL of Kabel) afnemen?
9. Komt mijn nieuwe nummer ook in het telefoonboek?
10. Hoeveel bedragen de eenmalige kosten voor belmodem en installatie?
11. Zitten er extra kosten verborgen in de kleine lettertjes?
12. Wat is er allemaal mogelijk met Optibel?
13. Wat zijn de beperkingen aan bellen met Optibel?
14. Hoe gaat na mijn aanvraag de oplevering van Optibel in zijn werk?
15. Kan ik als zelfstandig ondernemer ook met Optibel bellen?
   
1. Wat heb ik nodig om met Optibel te kunnen bellen?

Om te kunnen bellen met Optibel heeft u een breedband internetverbinding via ADSL, Kabel of Glasvezel nodig. Het is niet belangrijk via welke Internet Provider u deze breedbandverbinding heeft.

Om uw telefoon aan te sluiten krijgt u de zogenaamde Optibel-adapter in bruikleen. Deze adapter sluit u aan op een nog vrije ethernetpoort van uw breedbandmodem. Mocht u niet over een vrije ethernetpoort beschikken, dan kunt u bij InterNLnet tegen zeer scherpe prijzen een additionele switch bestellen. Deze sluit u dan aan op uw modem waardoor u de vrije ethernetpoort verkrijgt om de Optibel-adapter op aan te sluiten.

Uw telefoon dient een zogenaamd “toon” model met toetsen te zijn. Geen “puls”-model. De telefoons van de laatste jaren zijn bijna allemaal “toon” modellen met toetsen.

2. Wat kan ik besparen met Optibel?
Met Optibel kunt u flink besparen op uw telefoonkosten. Voor slechts € 12,95 per maand heeft u een abonnement op Optibel. Daarmee belt u onbeperkt naar vaste nummers binnen Nederland. Heeft u breedband via Kabel of Glasvezel?
Deze verbinding is uitstekend geschikt om te gebruiken voor Optibel.

Op dit moment heeft u waarschijnlijk een telefoonabonnement bij KPN. De meeste Nederlanders hebben een belbasis abonnement van € 18,16 per maand en bellen gemiddeld voor € 7,00 per maand naar vaste nummers in Nederland. Diensten als nummerweergave en wisselgesprek kosten bij KPN € 1,15 per maand. Bij Optibel zijn deze diensten inbegrepen in de € 12,95 per maand.

Een rekenvoorbeeld van uw besparing:

KPN Belbasis € 18,16 incl. btw per maand
Bellen naar vaste nummers €   7,00 incl. btw per maand
(dit is een gemiddeld bedrag)
Wisselgesprek €   1,15 incl. btw per maand
   
Totaal €  26,31 incl. btw per maand
   
   
Optibel €  12,95 incl. btw per maand
Bellen naar vaste nummers onbeperkt bellen naar vaste nummers inbegrepen
Wisselgesprek alle diensten zijn gratis inbegrepen
   
Totaal €  12,95 incl. btw per maand


U bespaart maandelijks een bedrag van € 13,36 incl. btw!

Heeft u ADSL?
Deze verbinding is uitstekend geschikt om te gebruiken voor Optibel.

Op dit moment heeft u waarschijnlijk een telefoonabonnement bij KPN. De meeste Nederlanders hebben een belbasis abonnement van € 18,16 per maand en bellen gemiddeld € 7,00 per maand naar vaste nummers in Nederland. Diensten als nummerweergave en wisselgesprek kosten bij KPN € 1,15 per maand. Bij Optibel zijn deze diensten inbegrepen in de € 12,95 per maand.

U kunt ADSL hebben via het KPN ADSL netwerk of via het netwerk van BBned, Versatel of Tiscali. Dat is een belangrijk verschil.

KPN ADSL
KPN biedt u met KPN ADSL, bij welke provider u dit abonnement ook heeft afgesloten,  niet de mogelijkheid om uw ADSL abonnement los te koppelen van uw telefoonabonnement.

Als u wilt overstappen naar Optibel heeft u twee keuzes:

1.    U stapt met uw ADSL over naar InterNLnet. Dit is ADSL op basis van het BBned netwerk

2.    U kiest voor een nieuw telefoonnummer (deze wordt door Optibel verstrekt)

Als u met uw ADSL abonnement overstapt naar InterNLnet, kunt u verder lezen bij ADSL via BBned, Versatel of Tiscali.

Als u voor een nieuw nummer kiest, is het niet noodzakelijk met uw KPN ADSL abonnement over te stappen naar InterNLnet. U krijgt dit nieuwe nummer van Optibel.

Een rekenvoorbeeld van uw besparing:

KPN Belbasis € 18,16 incl. btw per maand
Bellen naar vaste nummers €   7,00 incl. btw per maand (dit is een gemiddeld bedrag)
Wisselgesprek €   1,15 incl. btw per maand
   
Totaal €  26,31 incl. btw per maand
   
Optibel €  12,95 incl. btw per maand
KPN Belbudget (i.v.m. ADSL) €   9,67 incl. btw per maand
Bellen naar vaste nummers onbeperkt bellen naar vaste nummers inbegrepen
Wisselgesprek alle diensten zijn gratis inbegrepen
   
Totaal €  22,62 incl. btw per maand


U bespaart maandelijks een bedrag van € 3,96 incl. btw.

ADSL via BBned, Versatel of Tiscali
Als u ADSL heeft via het netwerk van BBned, Versatel, Tiscali of via welke provider dan ook, dan heeft u wel de mogelijkheid om uw ADSL abonnement los te koppelen van uw telefoonabonnement. Dan is het ook veel eenvoudiger om uw telefoonnummer te kunnen behouden. Dit loskoppelen wordt de zogenaamde non-linesharing situatie genoemd. Door met uw huidige telefoonnummer over te stappen naar Optibel wordt uw contractuele relatie met KPN definitief verbroken.

Zowel KPN als BBned, Versatel en Tiscali maken in de infrastructuur gebruik van de koperlijnen van het KPN-netwerk om ADSL te leveren. Als voormalig staatsbedrijf heeft KPN dit kopernetwerk aangelegd. De overheid staat het KPN toe in Nederland aan BBned, Tiscali en Versatel kosten in rekening te brengen voor het onderhouden van de koperlijnen waarover de ADSL-verbinding loopt.. Dit wordt de zogeheten non-linesharing toeslag genoemd. BBned, Tiscali en Versatel brengen deze kosten in rekening bij de Internet Providers. die de kosten op hun beurt met de eindgebruikers verrekenen.

De kosten bedragen ongeveer 9,40 per maand. Houdt u hier rekening mee.

Een rekenvoorbeeld van uw besparing:

KPN Belbasis € 18,16 incl. btw per maand
Bellen naar vaste nummers €   7,00 incl. btw per maand (dit is een gemiddeld bedrag)
Wisselgesprek €   1,15 incl. btw per maand
   
Totaal €  26,31 incl. btw per maand
   
Optibel €  12,95 incl. btw per maand
Non-linesharing toeslag €    9,40 incl. btw per maand
Bellen naar vaste nummers onbeperkt bellen naar vaste nummers inbegrepen
Wisselgesprek alle diensten zijn gratis inbegrepen
   
Totaal €  22,35 incl. btw per maand


U bespaart maandelijks een bedrag van 3,96 incl. btw.

3. Ik heb aanbiedingen gezien die gratis bellen beloven. Kan dat ook?
Nee, dat is niet mogelijk. Veel aanbieders bieden echter gebundelde abonnementen aan van ADSL en telefonie. Daarbij zitten de abonnementskosten voor telefonie in het abonnementsbedrag verwerkt. U betaalt dan echter nog gewoon voor de telefoontikken. Omdat dit niet separaat wordt vermeld, bedient men zich in deze constructies nog wel eens van de kwalificatie “gratis bellen”.

4. Hoe zit het met de belkwaliteit van Optibel?
Bellen en gebeld worden werkt met Optibel niet anders dan u gewend bent.

De kwaliteit van Optibel is zeer grondig getest en gebaseerd op een zeer hoogwaardig VoIP-platform. U zult de kwaliteit dan ook niet anders ervaren dan u bij uw huidige KPN-abonnement gewend bent.

Voor alle duidelijkheid: om te bellen of gebeld te worden met Optibel hoeft uw pc niet aan te staan!

Maar tegelijkertijd internetten en bellen met Optibel is natuurlijk wél mogelijk! Hier merkt u normaal gesproken niets van. Alleen als u zeer grote bestanden importeert en ook telefoneert, kunt u merken dat het downloadproces wat meer tijd in beslag neemt dan normaal.

5. Kan ik mijn huidige telefoonnummer houden?
Ja, in de meeste gevallen kunt u uw huidige telefoonnummer behouden. Als u uw nummer meeneemt naar Optibel en u heeft een ADSL breedbandverbinding dan moet u zich realiseren dat u uw ADSL abonnement loskoppelt van uw telefonieabonnement. Dit loskoppelen wordt de zogenaamde non-linesharing situatie genoemd. KPN staat dit echter niet toe. Als u dus over KPN ADSL beschikt dan kunt u niet zomaar uw huidige nummer behouden. U dient dan uw ADSL abonnement eerst te verhuizen naar een ander netwerk. Dit kan bijvoorbeeld het BBned netwerk zijn dat InterNLnet gebruikt. Dit moet natuurlijk wel beschikbaar zijn op uw locatie. Dan is nummerbehoud wel mogelijk. Loop eens door de Optibelwijzer om te zien wat de overstap naar Optibel voor u betekent.

6. Kan ik mijn huidige KPN-telefoonaansluiting nu opzeggen?
Bij een overstap naar Optibel wordt in de meeste gevallen uw relatie met KPN volledig beëindigd. Als u besluit uw huidige nummer naar Optibel te porteren, wordt automatisch uw abonnement bij KPN opgezegd. U hoeft dat niet zelf te regelen. Dat doet Optibel voor u.

7. Kan ik mijn huidige telefoontoestel behouden?
Ja. Als u beschikt over een analoge toets telefoon, dit heeft veruit de meerderheid van de eindgebruikers, dan kunt u deze gewoon behouden. U hoeft dan niet te investeren in nieuwe apparatuur. Als u over een ISDN-telefoon beschikt kunt u helaas hier geen gebruik van maken. U dient dan een nieuwe analoog toestel aan te schaffen. Om van Optibel gebruik te kunnen maken krijgt u de Optibel-adapter in bruikleen. Daar kunt u uw huidige telefoon op aansluiten.

8. Moet ik bij Optibel ook verplicht Internet (ADSL of kabel) afnemen?
Nee. Optibel is een losse Telefoniedienst die u kunt afnemen als u beschikt over een ADSL, kabel- of glasvezelbreedband-abonnement. Bij welke provider is niet van belang.

9. Komt mijn nieuwe nummer ook in het telefoonboek?
Ieder telefoonnummer dat u naar InterNLnet overzet of van InterNLnet krijgt, kunt u laten vermelden in de (KPN Telecom) telefoongids en/of bij inlichtingen (0900-8008). Nieuwe nummers kunnen eveneens worden gebruikt voor vermelding in andere gidsen, bijvoorbeeld de Gouden Gids.

Deze vermeldingen zijn mogelijk:

- gidsen (KPN Gids en andere gidsen)
- inlichtingen (0900-8008/118) en Direct Marketing door externe partijen
- geheim nummer.

10. Hoeveel bedragen de eenmalige kosten van belmodem en installatie?
Er worden geen kosten berekend voor de hardware. U krijgt van Optibel de adapter in bruikleen. Het enige wat we u in rekening brengen is de borg van € 29,95 voor de adapter. Dit bedrag krijgt u terug als uw abonnement wordt beëindigd.

Een monteur bieden we u niet eens aan. Optibel in gebruik nemen is een kwestie van Connect & Call: klikken en kletsen, in goed Nederlands. Daar komt dus geen ingewikkelde apparatuur of kostbare monteur aan te pas. U plugt de stekker gewoon in de adapter en na 15 seconden kunt u bellen.

De installatie van Optibel is kinderlijk eenvoudig. Kijk maar eens naar het instructiefilmpje. Dan begrijpt u meteen wat we bedoelen.

11. Zijn er nog extra kosten verborgen in de kleine lettertjes?
Optibel is betrouwbaar. We streven naar maximale transparantie op alle gebieden en met name op het gebied van kosten. Nare addertjes onder het gras zult u dus niet tegenkomen. Net zo min als vervelende kleine lettertjes die later een torenhoge rekening moeten verklaren. Wat u wel zult ontdekken is een vast (flat-fee), laag maandtarief. En een betrouwbare, professionele dienstverlener met een servicedesk die u snel en efficiënt van dienst is. Kijk voor een volledig overzicht van de kosten onder Tarieven.

12. Wat is er allemaal mogelijk met Optibel?
Optibel biedt u een zeer volwaardig en compleet dienstenpakket. Optibel is als telefoondienst gelijkwaardig aan KPN. Een kort overzicht van de mogelijkheden:

U kunt zonder beperking met alle bestemmingen bellen die u wenst.
U kunt gebruik maken van alle betaalde nummers; als u dit niet wenst kunt u deze blokkeren
U kunt probleemloos gebruik maken van 112
U kunt uw huidige nummer behouden of een nieuw geografisch nummer aanvragen
U krijgt als Optibel klant toegang tot MijnOptibel: daar kunt u altijd realtime uw belgegevens inzien, uw facturen raadplegen en uw online services beheren
U krijgt de beschikking over een volledig pakket aanvullende diensten op uw telefoonabonnement:

  - Nummerweergave
- Nummerweergave met naamweergave
- Nummerherkenning
- Anoniem bellen eenmalig
- Anoniem bellen permanent
- Driegesprek
- Wisselgesprek
- Nummerblokkering
- Anonieme beller blokkeren
- Terugbeltoets
- Toets bij bezet
- Weigeren geblokkeerde nummers

Klik in de linkernavigatie op Compleet telefoneren. Daar vindt u uitgebreide informatie over deze features.

13. Wat zijn de beperkingen van bellen met Optibel?
Geen. Optibel heeft niet de beperkingen die veel andere Internet Telefoniediensten nog wel kennen. Optibel is ontwikkeld als een volwaardig alternatief voor de bestaande KPN-telefoniedienst.

14. Hoe gaat na mijn aanvraag de oplevering van Optibel in zijn werk?
Nadat u via Optibel.nl uw aanvraag heeft ingediend, zal InterNLnet uw aanvraag volledig automatisch verwerken. Binnen 2-3 werkdagen ontvangt u de Optibel-adapter met opstartinformatie thuis.

Uw Optibel-abonnement wordt in eerste instantie met een nieuw, tijdelijk telefoonnummer opgeleverd. Als u dit heeft aangesloten, kunt u via MijnOptibel de portering van uw huidige telefoonnummer in werking zetten. Als dit is afgerond ( na ongeveer 5 werkdagen) is uw Optibel abonnement volledig actief. Uw contractuele relatie met KPN is dan ook definitief beëindigd.

15. Kan ik als zelfstandig ondernemer ook met Optibel bellen?
Ja. Optibel kan ook door zelfstandig ondernemers worden aangevraagd. Dit in tegenstelling tot veel andere aanbieders die Internet Telefonie alleen aan consumenten voorbehouden. Binnenkort introduceert Optibel ook de mogelijkheid om een tweede telefoonlijn met bijbehorend telefoonnummer te bestellen. Daar kunt u dan bijvoorbeeld uw fax op aansluiten.